47. Osorske glazbene večeri, 16. srpnja–18. kolovoza
Osorske glazbene večeri održane su od 16. srpnja do 18. kolovoza 2022. sa čak sedamnaest koncerata, od kojih petnaest u renesansnoj crkvi Uznesenja Marijina, a dva na trgu ispred crkve, prostoru iznimne ambijentalne vrijednosti. Festival je otvorio Baselski komorni orkestar s južnokorejskom violinisticom Bomsori Kim. Glasoviti švicarski gosti u prepunoj su crkvi izveli program s djelima Vivaldija, Tartinija, Paganinija i Wolfa, a u neuobičajeno visoku razinu muziciranja – koja je nagrađena burnim pljeskom i stojećim ovacijama – uvjerili su se u izravnom prijenosu gledatelji i slušatelji Hrvatske televizije i radija.
Otvaranje festivala uz Baselski komorni orkestar i violinisticu Bomsori Kim / Snimio SANDRO TARIBA
Identitet komornog festivala visoke razine potvrđen je pamtljivim izvedbama antologijskih djela klasične glazbe: nastupili su Dan Zhu, Radovan Vlatković i Danijel Detoni (Brahmsov Trio za rog, violinu i klavir), Zagrebački kvartet i Krešimir Stražanac (Dvořákov Američki kvartet i pjesme Georga Butterwortha), klavirski trio Busch (integralna izvedba Schubertova Drugoga klavirskog trija), kvartet Van Kuijk (Šostakovičev Gudački kvartet br. 10) i drugi. Jedan od vrhunaca festivala bio je i tradicionalni koncertni diptih Monika Leskovar i prijatelji, u kojem je naša proslavljena violončelistica okupila Roberta Kowalskog, Evgeniju Epshtein, Eldara Saparajeva, Aleksandra Miloševa i Lovru Marušića, koji su u različitim formacijama izveli šest kompozicija, od kojih dvije hrvatskih skladatelja. Tu posebno treba istaknuti Kvartet u a-molu Antona Arenskog i Šostakovičev Klavirski kvintet u g-molu, dok su izvedbe Mozarta i Haydna bile obilježene pretjeranim fizičkim kretnjama u dijelu ansambla, koje su suvišne, osobito u toj vrsti literature.
Mladi nagrađivani umjetnici predstavljeni su na nekoliko koncerata. Tenor Filip Filipović, laureat natjecanja Papandopulo, predstavio se cjelovečernjim programom uz klavirsku pratnju Lane Bradić. Klavirski trio Eusebius (s Katarinom Kutnar na violini) izveo je opsežan program sa čak dvama djelima hrvatskih skladatelja, a pridružile su im se mlade sopranistice Josipa Bilić i Dina Jularić Ivančić. Treba svakako istaknuti i armensko-rusku pijanisticu Evu Gevorgjan, koja je osvojila niz prestižnih međunarodnih priznanja i odsvirala recital koji će ući u antologiju osorskog festivala.
Koncerti na trgu bili su rezervirani za off-program, koji je u ovoj vrsti programa bio na očekivanoj umjetničkoj i izvedbenoj razini. Nastupio je glasoviti ansambl Robija Lakatoša s programom naslovljenim Jedinstvena sinergija klasične glazbe, jazza i folklorne tradicije mađarskih Roma, zbog kojeg se na trgu natiskalo više od tri stotine slušatelja. Dan poslije nastupio je Tamara Obrovac Transhistria ansambl s autorskim skladbama Tamare Obrovac u kojima istarski glazbeni idiom uspješno spaja s progresivnijim jazz-zvukom. Publika nažalost nije ispunila trg kao večer prije, a opći je dojam umanjila kratkoća nastupa (manje od jednog sata) i pomalo jednoličan izbor pjesama.
U fokusu festivala bilo je stvaralaštvo hrvatskih skladatelja, „obljetničara“ Vladimira Ruždjaka, Marka Ruždjaka i Brune Bjelinskog. Praizvedeno je i pet djela suvremenih hrvatskih skladateljica i skladatelja: Sedam dana u tjednu Tomislava Uhlika (za Kvartet trombona Zagrebačke filharmonije), Klavirski trio br. 3 – Carrousel Petra Obradovića (za Trio Eusebius), Veranillo (Indian Summer) Gordana Tudora za klavir (u izvedbi Lovre Marušića), Apsyrtides za rog i klavir Zorana Juranića (u izvedbi Radovana Vlatkovića i Danijela Detonija) te djelo Baba Yaga in the Skies without Diamonds Margarete Ferek-Petrić, za klavirski trio, a koju su praizveli Robert Kowalski, Monika Leskovar i Lovre Marušić. Praizvedbe su pokazale bogatstvo suvremenoga skladateljskog pisanja, pri čemu je pažnju privukla Baba Jaga koja je neočekivanim glazbenim jezikom predočila figuru koja je, rečeno autoričinim riječima, u 21. stoljeću „deluzionirana, malodušna i neurotična, izgubljena u svijetu agresije, destrukcije i površnosti“ (programska knjižica koju je sastavila Ana Vidić).
Festivalska je završnica pripala Ansamblu Antiphonus s Vidom Veljakom i Vlatkom Peljhan, čiji je program u cijelosti bio posvećen domaćim skladateljima (Krešimir Seletković, Tomislav Oliver, Berislav Šipuš, Mladen Tarbuk, Željko Brkanović, Marko Ruždjak, Davor Branimir Vincze i Sara Glojnarić). Iako smo naviknuti da se u izvedbama pod vodstvom Tomislava Fačinija pridaje velika pozornost tonskoj ujednačenosti dionica, ovaj su put zvukovno dominirali ženski glasovi. Zahtjevnom programu unatoč, publika je pristojno ispunila crkvu i pljeskom ispratila osorsku ljetnu koncertnu sezonu.
743 - 744 - 8. rujna 2022. | Arhiva
Klikni za povratak